Totem - Építészet és kultúra

Az Építészet és kultúra a féléves tematikához és építészethez távolról kapcsolódó tantárgy. Elméleti kalandozás a társművészetek felé. Idegenvezetőnk és mentorunk Cságoly Ferenc volt.
Az első félév a természeti népek művészetéről szólt. A kurzust egy személyes hangvételű feladattal zártuk.

A feladatkkiírásból.:
"Totem

A természeti népek ezer szállal kapcsolódnak az őket körülvevő teremtett világhoz. Minden élőben és élettelenben szellemeket sejtenek és hitük szerint ez a szellemvilág összefüggő, teljes egységgé szövődik. Ebben a mindent átfogó kozmikus szövetben az ő életük is részes, összekapcsolódva minden más élővel és élettelennel. Számukra a teljességben való részesedés óriási erőforrást jelent és a saját helyük biztonságos tudatát. A mindenség szövetében élve választ kapnak az élet legfontosabb kérdéseire is. 
Honnan jöttünk? Kik vagyunk? Miért vagyunk? Hová megyünk? 
(A természet világából önmagát kiszakító ember már nem mer, nem tud szembenézni ezekkel az alapvető kérdésekkel. A nagy egységtől elkülönülve magányossá válik. Helyét vesztve eredetét és uticélját sem látja már pontosan. A céltalan élet pedig tünékeny vágyaknak kiszolgáltatott sodródás.)
A természeti népek számára a totem a honnan jöttünk?, kik vagyunk? kérdésekre segíti a válaszadást. Megjelöl egy lényt, vagy lények kapcsolatát, ami egyszerre jelenti a származás forrását és a közös lényegi jellemzőket. Kapcsolódási pont a mindenség felé és a néplélek kifejezője egyben.
Amikor ebben a félévben a természettel foglalkozunk nem csak a természetes környezetet kell látni benne, hanem azt a kozmikus egységet is, amelynek részei vagyunk. Milyen pontokon kapcsolódok ehhez a szövethez én magam? Hol érzem a személyes kötődés különleges szimpátiáját? Mi fejezheti ki számomra a természet világához való kapcsolódást? Mi az én totemem?
Nincs műfaji kötöttség, a személyes totemet le lehet írni versben, vagy prózában, meg lehet rajzolni, vagy festeni, meg lehet mintázni, lehet fotó, videó, vagy 3D-s modell, akár zenében is meg lehet idézni. A lényeg, hogy ez a személyes totem a lehető legőszintébben fejezze ki a természettel való kapcsolatomat. A személyességtől nem kell félni, a közös őszinteségbe vetett bizalom óriási erőforrás lehet..."




A totemem az a természetes elemi lény, ami erőt ad nekem. A totemem a támaszom. A totemem elmeséli honnan jöttem és segít megtalálni, hogy merre tartok. A totemem a múltam, a jelenem és a jövőm. Az én totemem a családom. - A totemállatom a daru, jellemző jegyei az önllóság és függetlenség. Költöző madár, állandó mozgásban van. Önállóan vadászik, halászik, de a nagyobb vonulásoknál csapatokban indul útnak, a csapat néha kevesebb, néha több, de mindig összeáll és egy irányba halad - a darvakat egy családi fotóból hajtogattam. A nagymamám 80. születésnapján készült. A háttérben a falu, ahonnan a családunk származik. Minden családtag kapott egy-egy darut.